illustrasjonsfoto_til_web (13) kopi.jpg

Vellykket seminar om rockens fødsel i jazzens gullalder

Seminaret samlet ca 100 deltakere i en fin blanding av musikere, akademikere, journalister, samlere, rockehistorikere og musikkfans.

Odd Skårberg innledet med et foredrag om forholdet mellom rock og jazz i Norge på slutten av 1950-tallet. Han viste blant annet hvordan det hele ble iscenesatt av enkelte viktige ”kulturelle entreprenører” som Eivind Solberg og Hans Christensen i talentbyrået Inter Scala og journalist Yngvar Holm. Han la også vekt på rockens sterke tilknytning til ytre framtoning, mote og det å ”fysisk agere ungdomstid”. Skårberg trakk fram Tennessee Toddy m Rocke-Pelle som den første autentiske, norske rockesingel, noe de fleste i salen var enige i.

Bjørn Stendahl snakket nærmere om sammenhengen mellom nedgangen i jazzklubber og rockens gjennombrudd i Norge. Mary Andersons ”Rock, Rock, Rock” (1956) er den første låta der ordet ”rock” brukes i Norge. Han fulgte avisomtalene av jazztrompeteren Teddy Cottons omtalte ”rocketurne” i Norge samme år der folk landet rundt ropte ”Mere rock!” til et dixieorkester!

Deretter var det duket for gruppeintervju av seminarets panel,noe som i ettertid må omtales som seminarets høydepunkt. I panelet satt rockepioner Roald Stensby, komponist og orkesterleder Sigurd Jansen, rockepioner og jazzmusiker Jan Berger, tidligere impresario Hans A. Christensen og journalist Gerd Johansen.

Kyndig ledet av Arvid Esperø diskuterte paneldeltagerne alt fra rockeopptøyer, nordisk mesterskap på Jordal i 1959, sjangere og klasseidentitet, pressens rolle i den første framstillingen av rock, forholdet til jazzmusikere og -publikum og så videre. Selv om man i panelet hadde to personer som faktisk var til stede i aulaen da Tennessee Toddy ble spilt inn i 21. mai 1958, ble man aldri helt sikker på hvem som faktisk spiller på plata. Noen ting er uansett sikkert: Sigurd Jansen spiller piano, Erling Andersen saksofon og Kjell Gustavsen bass. På trommer kan det ha vært Tore Birkeland eller Pete Brown, på gitar Rolf Nord, Leiv Eberson eller Tor Braun. Et 100% sikkert svar vil vi trolig aldri få…

Til slutt holdt Tor Egil Førland et underholdende fordrag om jazz, rock og opprør, som avfødte en liten diskusjon om hvilken type opprør de første rockerne stod for.

Under hele seminaret kom det mange interessante spørsmål fra det særdeles kunnskapsrike og kompetente publikummet, som hele tiden fulgte årvåkent med.

Richard Gjems/Finn J.Kramer-Johansen